Силуети
Посетете нашата Facebook страница

Посетете нашия YouTube канал

Посетете нашия Instagram канал

Сайт „Културни новини”, 11 октомври 2020 г.

Пречистваща вечер на камерната музика

Трети концерт на Камерен ансамбъл „Силуети” от цикъла „Бетовен на 250 години”

Камерен ансамбъл Силуети по врeме на концерта

В наситения със събития Празник на музиката – 1 октомври – един изискан музикален празник създадоха Камерният ансамбъл „Силуети”. Третият им концерт от цикъла „Бетовен на 250 години” събра отново в уютната, красива зала на „Сити Марк Арт Център” – станалия вече техен традиционен концертен „дом”, отбрана публика от почитатели (и не само български) на камерното музициране. И отново талантливите млади музиканти очароваха с виталността на своето артистично излъчване, с елегантна, добре премерена сценична изявеност, стилово издържано и инструментално прецизно изпълнение. Драматургично балансирано подредената програма, предлагаща два опуса от различни творчески периоди на Бетовен, а между тях и творба на съвременния му Моцарт, бе представена с кратък, но съдържателен анонс от виолончелистката Габриела Калоянова – явно немалкото вече образователни концерти на „Силуети” пред разнолика аудитория в „Сити Марк Арт Център” са култивирали у тях и хубави умения за контактуване със залата.

Първата от трите Бетовенови сонати за цигулка и пиано опус 12 (създадени през 1798 и посветени на Антонио Салиери) Калина Митева и Лилия Жекова поднесоха с усет за ранния стил на композитора, носещ полъха на лекотата и изяществото на предшестващите го класици, но и с вече присъщата Бетовенова енергия и пламенна емоционалност. В Моцартовото Трио за кларинет, виола и пиано КV 498 „Kegelstatt” Калина не само съумя да премине на виола с удивително бърза адаптация към нейната специфика, но демонстрира великолепно владеене и на този инструмент. А в диалозите с кларинета на Кристиян Калоянов двата инструмента постигнаха темброво допълваща се благородна звучност с внушение почти сякаш за сценичен вокален дует, в единство с партниращия клавир. Прочутото Бетовеново последно Трио за цигулка, виолончело и пиано опус 97, „Archduke” (посветено на австрийския ерцхерцог Рудолф, известния патрон, приятел и ученик на Бетовен), изпълнено с едни от най-красивите страници от камерната музика на великия творец, прозвуча с цялата пълнозвучна мощ и интонационно богатство на зрелия Бетовен. Калина Митева, Габриела Калоянова и Лилия Жекова – три изявени отделни индивидуалности, споени в неотделимо единство, в неотклонен контакт с поглед, мисъл, чувство, щрих... Те разстилаха четирите части в обширен диапазон на динамика и контрастни емоционални състояния с добре постигнат звуков баланс и релефно изведени линии в сложната многопластова тъкан, в която диалогичните или имитационни реплики преливаха гъвкаво от един към друг инструмент. Вечерта завърши с изпълнената от четиримата „на бис” изящна Моцартова песен, специално адаптирана за състава от Кристиян Калоянов.

... От години се радвах на тези млади музиканти, излъчващи особена ведра чистота, непосредственост и спонтанна емоционалност, изпълнени с радост от музицирането, с ентусиазъм търсещи все нови и нови полета в света на ансамбловото свирене, чертаещи надеждни перспективи. Но сега с уважение се възхищавах на професионализма и въздействащото внушение на едни вече зрели сериозни музиканти, със свое място в концертния ни живот.

И очаквам с нетърпение и четвъртия концерт от този цикъл на „Силуети” на 16 декември, на самата рождена дата на Бетовен, отново в залата на Сити Марк Арт Център.

Проф. Анди Палиева


↑ Връщане в началото на страницата